Kustovnica

kustovnica čínska, tiež godži; latinsky: Lycium barbarom, Lycium chinense; čínsky: ko-ťi; anglicky: wolfberry, goji

Predaj kustovnice (ponuka)

Popis, účinné látky a účinky kustovnice

Čeľaď ľuľkovitých obsahuje veľké množstvo vysoko hodnotných úžitkových i liečivých rastlín. Medzi najchutnejšie bezpochyby patrí kustovnice, ktorá je súčasťou mnohých receptov TČM a tradične sa užíva v zmesi so ženšenom . Kustovnica sa bežne vyskytuje aj u nás ako kustovnice cudzej (Lycium barbarom), jej plody sú ale drobné a nevydatné. Na ľudskú spotrebu slúži plody kustovnice čínskej (Lycium chinense) - velkoplodého druhu kustovnica pestovaného v Číne a v Tibete. O obchodnom označenie plodov kustovnice čínskej sa používa zkomoleného čínskeho mena, ktoré sa v angličtine píše goji a vyslovuje "godži".

Plody kustovnice (goji) je súčasťou mnohých štandardných bylinných zmesí TČM. V zmesi sa ženšenom a ďalšími adaptogény slúži podľa TČM k "vyváženie jin a jang". Nedajme sa ale zmiasť taoistickou terminológiou, goji majú mnoho význačných vlastností: Hoci sú sladké, majú nízky glykemický index (GI = 29). Asi 30% suchej váhy dužiny tvorí proteoglykanové polysacharidy, ktoré patria k hlavným obsahovým látkam godži. Godži ďalej vynikajú obsahom karotenoidov (zeaxantín, luteín, lykopén, β-karotén a Kryptoxantin). Viac ako 70% celkového obsahu karotenoidov v godži tvorí zeaxantín. Godži môžu obsahovať až 80mg / 100g zeaxantínu, čo z kustovnice robí jeden z najbohatších zdrojov tohto karotenoidu. Godži ďalej obsahuje vitamín C (okolo 30-140mg / 100g), vitamín B 2 (1.3mg / 100g), vápnik (112mg / 100g), draslík (1.1G / 100g), železo (9 mg / 100g), zinok (2 mg / 100g) a selén (50μg / 100g), všetky údaje sa týkajú sušených plodov. Vďaka obsahu karotenoidov, špecifických polysacharidov, chuti pripomínajúce hrozienka a nízkeho glykemického indexu predstavujú goji zdravšie maškrtenie než bežné druhy cukernatého sušeného ovocia. Na rozdiel od iného ovocia goji nie sú kyslé a preto sa v krajine svojho pôvodu používajú do polievok. Skúste nabudúce do zeleninovej polievky alebo vývaru pridať za malú hrsť kvalitných goji [godži]. Výsledok vás príjemne prekvapí!

Goji [godži] (plod kustovnice) je viac než len ovocie. Je jednou zo základných bylín TČM. Zdravotné účinky liečivých rastlín sú reálne svojim terapeutickým indexom (pomerom toxicity k účinnosti) všeobecne predčí bežné lieky. Avšak Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 výslovne zakazuje predajcom uvádzať u potravín a výživových doplnkov (kam adaptogény patrí) akákoľvek tzv. " Zdravotné tvrdenie " okrem tých, ktoré schváli priamo Európska Komisia alebo Európsky úrad pre bezpečnosť potravín. Informácie si preto musíte nájsť sami, začať môžete napríklad tu.

Spôsob konzumácie kustovnice

Kustovnica TaiwanTCM je veľmi chutná
Kustovnica TaiwanTCM je veľmi chutná

Plody kustovnice (goji) možno konzumovať bez úprav, alebo pridávať do čajov a jedál. Pri priamej konzumácii sú goji sladké a v kuchyni nahradí napr. Hrozienka. Pre deti i dospelých sú výbornou náhradou sladkostí. Goji sa ale veľa používa aj do varenia. Polievková lyžica kustovnice zlepší kuracie alebo hovädzie polievku, alebo pečené mäso. Varením plody úplne zmäknú a ich chuť príjemne zvýrazní chuť jedla. Plody po tepelnej úprave zjedzte. Goji je veľmi častou súčasťou bylinných kombinácií TČM.

  • Čaj - dennú dávku goji dá variť vo vode (5-10 min.). Môžete k nej pridať 2-3 plody sušených sliviek alebo cicimku datlového . Možno variť aj vo víne.
  • Víno - 1kg rozomletých plodov sa vloží do textilného vrecka a ponorí sa do nádoby s 10l vody. Nádoba sa hermeticky uzavrie a nechá sa 14 dní kvasiť. Potom sa užíva do dvoch decilitrov denne, najlepšie v dvoch dávkach.
  • Tinktúra - 80g plodov lúhujeme v 1l 60% liehu po dobu asi 1 týždni. Na záver sa pridá trochu medu a užívajú 2-3 lyžice nalačno, rovnako is plody.

Odporúčaná denná dávka je 6 - 30 gramov suchých plodov.

Recepty a návody s využitím kustovnice

Kustovnica ako doplnok stravy ( povinné informácie )

  • Neprekračujte odporúčané denné dávkovanie!
  • Uložte mimo dosahu detí!
  • Doplnky stravy nie sú náhradou pestrej stravy!
  • Z nedostatku bezpečnostných údajov nemožno odporučiť tehotným a dojčiacim ženám!